Bagaimana Meningkatkan Kerjasama Di Tempat Kerja

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Bagi organisasi dapat berjalan dengan lancar dan memenuhi matlamatnya, adalah penting untuk memupuk persekitaran kerja yang menyokong kerjasama antara rakan sekerja. Malangnya bagi kebanyakan organisasi, ini tidak berlaku secara semula jadi, dan oleh itu anda mesti berusaha dan mengambil langkah untuk membantu membina dan mengekalkan persekitaran kerja koperasi.

Kerjasama di tempat kerja boleh membawa banyak perkara. Ini melibatkan tahap di mana pekerja berpartisipasi dalam pembuatan keputusan, bagaimana pengurusan dan pekerja bekerjasama untuk menyelesaikan masalah, dan bagaimana semua peringkat organisasi bekerja bersama untuk mencapai tujuan bersama.

Terdapat banyak aktiviti dan langkah yang boleh diambil oleh kepemimpinan bersama para pekerja untuk membantu meningkatkan kerjasama di tempat kerja.

1. Melatih pekerja dan menggalakkan pembelajaran berterusan

Bekerja sebagai ahli pasukan kolaboratif bukanlah kemahiran yang dilahirkan oleh semua orang namun, itu adalah kemahiran yang dapat dipelajari, oleh sebab itu sangat penting organisasi menghabiskan wang melabur dalam kemahiran kerja berpasukan pekerja. Terdapat kursus membina pasukan hebat di luar sana untuk dihadiri oleh pekerja anda. Selain itu, ada kemahiran khusus yang perlu dipelajari oleh pekerja untuk menjadi kolaborator yang berkesan.

Salah satu kemahiran ini adalah kemampuan untuk berkomunikasi dengan rakan sekerja dengan berkesan. Terdapat bengkel praktikal yang boleh diambil pekerja untuk belajar bagaimana berkomunikasi dengan lebih baik melalui pengucapan awam. Mempelajari kemahiran bertutur di depan umum akan meningkatkan keyakinan dan kemampuan mereka untuk mengemukakan idea, dan juga mendekatkan mereka sekiranya kursus ini diselesaikan secara berkumpulan.

2. Menjelaskan peranan dan menetapkan jangkaan

Organisasi akan dapati apabila semua pekerja berada di jabatan yang sama, proses bekerja sama akan berjalan dengan pantas, lancar dan semula jadi. Memastikan setiap pekerja memahami, bukan sahaja peranannya, tetapi peranan orang di sekeliling mereka. Ini akan membantu semua orang memahami gambaran besar dan bagaimana mereka sesuai dengan suasana kerja yang lebih besar.

Juga penting bahawa kepemimpinan menetapkan harapan yang jelas untuk pasukan sehingga ketika pekerja bekerja bersama, semua orang jelas mengenai tujuan atau objektif mana yang harus dicapai.

3. Selesaikan konflik pasukan dengan cepat

Tidak ada pasukan yang akan sempurna, dan ini sangat penting bagi organisasi untuk mengenali ini dan mempunyai sistem untuk menangani konflik yang timbul. Sistem ini harus membenarkan mana-mana pekerja untuk berkongsi kebimbangan mereka tanpa kesan.Selain itu, pekerja harus dibenarkan untuk memberi input mengenai penyelesaian konflik yang dibuat oleh organisasi.

Pekerja tahu sistem yang ada dan selesa mengetahui bagaimana perselisihan akan ditangani dengan adil serta akan dapat kembali ke pasukan dengan cara yang sihat.

4. Kerjasama berpasukan mesti menjadi sebahagian daripada budaya tempat kerja anda

Untuk rakan sekerja yang berjaya untuk bekerjasama, kepemimpinan dalam firma mesti berusaha menjadikan kolaborasi sebagai salah satu nilai murni yang utama. Pekerja mesti melihat bahawa kepemimpinan dalam firma bekerjasama sebagai satu pasukan untuk mencapai kesepakatan. Selain itu, kepemimpinan syarikat mesti memberi penghargaan kepada pasukan secara terbuka apabila mereka berjaya bekerjasama untuk mencapai objektif mereka.

Untuk benar-benar meningkatkan kolaborasi, pemimpin mesti menyediakan persekitaran di mana pekerja tidak takut untuk berkongsi idea mereka. Pemimpin mesti mewujudkan budaya di mana pertukaran idea digalakkan dan dihargai. Kerja berpasukan dan kolaborasi mesti menjadi tema utama penyataan misi untuk meningkatkan kerjasama.

5. Galakkan pekerja untuk bersosial di luar tempat kerja

Ketika pekerja berada di pejabat, mereka tertumpu pada tugas-tugas yang ada, yang bermaksud ada sedikit masa untuk rakan sekerja terikat pada tahap peribadi. Adalah mustahak untuk bekerjasama secara berkumpulan agar orang dapat saling mengenali di luar pejabat. Acara ini tidak semestinya merupakan perbelanjaan yang besar ianya mungkin menonton filem, makan siang santai, atau minum setelah bekerja. Mengambil bahagian dalam acara sosial akan membantu memecahkan halangan di pejabat dan akan membantu meningkatkan kolaborasi, kerana rakan sekerja akan membina kepercayaan dan merasa lebih selesa untuk berkolaborasi bersama.

6. Kaji bakat individu

Organisasi mesti melihat setiap kemahiran pekerja dan meletakkannya dalam keadaan di mana mereka dapat mengasah kemahiran mereka. Semasa membentuk pasukan, mereka dapat berkolaborasi dengan berkesan, seseorang mesti mengenal pasti kekuatan masing-masing individu dan menempatkan mereka dengan rakan sekerja yang akan melengkapi kekuatan tersebut. Apabila setiap ahli pasukan adalah yang terbaik dalam peranan mereka dalam pasukan, anda akan melihat mereka menghasilkan keputusan melebihi jangkaan anda.

7. Sediakan pasukan dengan sumber yang mereka perlukan untuk bekerjasama

Untuk membuat penambahbaikan dengan komunikasi, organisasi mesti menyediakan sumber yang diperlukan kepada pasukan. Ini merangkumi ruang kerja yang selesa di mana pasukan dapat bekerjasama. Sekiranya pasukan terpisah dan berada di lokasi yang berbeza, organisasi mesti menyediakan sumber yang membolehkan pasukan bekerjasama dari jauh seperti persidangan video.

Akhirnya, organisasi harus menyediakan portal kolaborasi dalam talian untuk pekerjanya, untuk digunakan sebagai alat berkomunikasi. Terdapat banyak alat dalam talian, seperti Slack, yang membolehkan pekerja berkomunikasi dengan mudah di pelbagai jabatan. Mempunyai alat untuk berkomunikasi dengan mudah di seluruh jabatan adalah instrumen penting yang diperlukan untuk meningkatkan kerjasama.

Dikreditkan oleh https://www.teambonding.com/improve-cooperation-amongst-co-workers/

Untuk mendapatkan lebih banyak maklumat tentang perniagaan, anda boleh klik di sini

close

Leave a Reply

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best, Free Powerpoint Template worth $300.. Get Here!

More To Explore

Artikel

5 Jenis Video Marketing Yang Mudah Menarik Perhatian

Kebelakangan ni, ramai usahawan yang mula mengambil berat mengenai kepentingan video marketing dalam perniagaan mereka. Pelbagai jenis video marketing telah mereka buat untuk memastikan perniagaan mereka bertambah maju. Mari kita

Artikel

6 CARA TERBAIK UNTUK MENINGKATKAN JUALAN

Ingin meningkatkan jualan anda secara mendadak? Kemudian ubah fokus penjualan daripada menarik pelanggan baru untuk menarik pelanggan yang memang pasti untuk membeli barangan anda lagi. Prospek penjualan terbaik adalah prospek

Sponsored

Case study Setup Messenger Ads dengan Chatbot Mudah

chatbot
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top