APA ITU PEMASARAN B2C

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Dalam tiga minggu yang lalu, saya telah membeli sekurang-kurangnya setengah dozen barang dalam talian untuk kegunaan peribadi saya. Sekiranya anda seperti saya – dan sebahagian besar populasi pengguna – anda mungkin juga. Walaupun saya seorang pemasar, saya adalah pengguna pertama. Walaupun begitu, jenama yang saya beli dari semua melibatkan saya dengan cara atau cara lain dengan pemesejan pemasaran dan pengalaman yang berjaya membuat saya membeli.

Pemasaran B2C (bisnes-ke-konsumer) adalah istilah luas yang merujuk kepada pendekatan menjual barang, produk, dan layanan kepada pengguna. Ia berbeza dengan pemasaran B2B (perniagaan ke perniagaan) kerana pemasaran B2C biasanya (tetapi tidak selalu) melibatkan pembelian yang lebih emosional dan lebih rendah.

Matlamat pendekatan pemasaran B2C merangkumi:

Meningkatkan kesedaran jenama

Meningkatkan pertunangan

Mendapat lebih banyak petunjuk

Membuat penginjil pelanggan

Memacu lebih banyak penjualan

Meningkatkan daya tahan pelanggan, kesetiaan, dan nilai seumur hidup

Sebilangan besar pembelian pengguna hari ini berlaku melalui peranti digital – 51% orang Amerika lebih suka membeli-belah dalam talian dan 96% orang Amerika telah melakukan pembelian dalam talian dalam hidup mereka (BigCommerce), jadi panduan ini akan memberi tumpuan terutamanya pada pemasaran B2C dalam talian.

Hari ini, kami akan memberi anda langkah demi langkah mengenai apa itu pemasaran B2C, perbezaan antara B2C dan B2B, alat untuk membina strategi pemasaran B2C terbaik, elemen strategi yang berjaya termasuk contoh jenama, dan peranan automasi untuk Kempen B2C.

Mencari penyelesaian automasi pemasaran B2C yang tepat

Ketika menentukan cabaran dan melaksanakan penyelesaian B2C untuk membantu, di manakah anda harus memulakannya?

Adakah kita mengenal pasti masalah yang betul? Adakah kita memerlukan teknologi berkemampuan AI untuk membantu e-perniagaan kita – dan bagaimana jika kita memilih teknologi yang salah? Bagaimana kita dapat meramalkan dan membuktikan hasil yang diharapkan / ROI mesin? Dan apakah “tidak diketahui” itu lebih besar daripada risiko adopsi? Lalu, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mempersiapkan pelaksanaannya? Berapa lama masa yang diperlukan, berapa harganya, bagaimana pengguna akhir bekerja dengannya, dan bagaimana faedah pelanggan kita?

Memilih penyelesaian automasi pemasaran dengan cepat dapat berubah menjadi projek yang panjang dan panjang – dan semakin besar syarikat, kadang-kadang proses yang lebih rumit dapat dilakukan.

Walau apa pun, ada pertimbangan tertentu mana-mana jenama B2C harus dipertimbangkan, dimulai dengan mengenal pasti keperluan anda dan mengenal pasti keperluan pelanggan anda, dan kemudian meneroka pilihan.

Menurut Cameron Halcomb, Perunding Pengalaman Pelanggan di Emarsys, penyelesaian automasi anda harus membantu anda menghubungkan semua data pelanggan anda sehingga akhirnya anda dapat membuat interaksi yang bermakna dan relevan.

“Fokus pada gambaran besar – pengalaman pelanggan – dan ketahui bagaimana setiap titik sentuh mempengaruhi perjalanan,” saran Halcomb.

Terdapat lima soalan yang harus anda tanyakan ketika memilih platform pemasaran baru:

1. Adakah platform akan memenuhi tujuan dan objektif anda?

Ini adalah soalan terpenting yang perlu anda jawab (biasanya dicapai dengan RFP). Pilih platform yang dapat membantu anda memenuhi dan melepasi matlamat anda.

2. Bagaimana platform dapat membantu menyelesaikan cabaran semasa atau masa depan?

Anda tidak mahu memilih platform pemasaran yang akan ketinggalan zaman dari segi teknologi dalam beberapa tahun. Pastikan pelaburan anda akan menangani cabaran masa depan juga. Dengan kemajuan dalam sains komputer, pembelajaran mesin, dan AI – dan aplikasinya dalam runcit dan e-dagang – pilih penyelesaian di mana kemampuan ini disertakan untuk membantu mengotomatisasi semakin banyak talian.

3. Bagaimana pasukan pemasaran yang berorientasi serupa menggunakan platform ini?

Pasukan anda tidak bersendirian dalam mencari yang terbaik. Bagaimana organisasi lain yang berpikiran sama melakukan pencarian untuk platform yang tepat, mengapa mereka memilih jalan keluar yang mereka lakukan, dan apa kejayaan atau rintangan yang mereka lihat semasa adopsi?

4. Bolehkah platform ini berfungsi dengan berkesan dengan data pelanggan kami?

Data adalah aset paling berharga anda. Bagaimana data pengguna akan dikumpulkan dari pelbagai sumber dan disimpan di platform baru ini? Bagaimana pengguna akhir mengakses dan menggunakan data ini? Dan bagaimana pasukan anda dapat mengumpulkan metrik tertentu dari maklumat gabungan ini?

5. Seperti apa pelaksanaan dan penggunaan berterusan setelah kita membeli?

Setelah kesepakatan ditandatangani, apa langkah selanjutnya dalam hal onboarding, implementasi, hasil yang diharapkan, dan bagaimana akun tersebut akan dikelola sepanjang siklus hidup? Tentukan pilihan yang akan mudah dan pantas.

Dikreditkan oleh https://emarsys.com/learn/blog/b2c-marketing/

Untuk mendapatkan maklumat perniagaan yang lebih menarik, anda boleh klik di sini

close

Leave a Reply

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best, Free Powerpoint Template worth $300.. Get Here!

More To Explore

Bisnes

7 Strategi Pemasaran Yang Berkesan

Menubuhkan sesebuah perniagaan adalah bukan perkara yang mudah. Yang pertama sekali, anda idea yang bernas Dari sana, anda perlu menemui niche yang menguntungkan, menentukan demografi sasaran dan mempunyai sesuatu yang

Uncategorized

7 Strategi Penutupan Jualan Paling Berkesan

Siapa yang boleh melupakan ucapan Alec Baldwin mengenai ABC berkaitan dengan jualan, “jualan mesti ditutup”. Industri penutupan jualan tentunya telah jauh dari stereotaip 1960-an yang mengenakan jas, dengan cabaran dan

Artikel

Bagaimana Hendak Menguruskan Kewangan Perniagaan

Menguruskan kewangan perniagaan anda adalah aspek penting dalam mengekalkan aliran tunai positif dan kestabilan kewangan. Sekiranya anda tersesat dalam hal perakaunan dan dana perniagaan atau pengurusan sumber yang betul, anda

Sponsored

Case study Setup Messenger Ads dengan Chatbot Mudah

chatbot
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top