7 Strategi Penutupan Jualan Paling Berkesan

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Siapa yang boleh melupakan ucapan Alec Baldwin mengenai ABC berkaitan dengan jualan, “jualan mesti ditutup”. Industri penutupan jualan tentunya telah jauh dari stereotaip 1960-an yang mengenakan jas, dengan cabaran dan perkembangan baru yang terus diperbaharui dan meningkatkan bagaimana orang mendekati penutupan penjualan.

Profesional jualan mempunyai strategi penutupan jualan bertahun-tahun untuk digunakan sebagai contoh apa yang harus dilakukan dan apa yang harus dielakkan. Penutupan adalah momen membuat atau istirahat yang penting bagi para profesional penjualan, dan anda pasti tidak mahu teknik penutupan yang lemah untuk mengelakkan anda membuat penjualan. Walaupun saat terakhir sebelum anda menggunakan kemahiran menutup dapat sedikit menakutkan, anda dapat memanfaatkan ketakutan itu ke dalam situasi yang berjaya.

Setiap profesional penjualan akan mempunyai strategi untuk mengubah semua kerja keras mereka menjadi transaksi yang kukuh. Strategi penutupan pilihan anda bergantung pada sejarah kejayaan peribadi anda, jenis keperibadian anda, dan yang paling penting, pelanggan anda. Namun, pada akhirnya, anda ingin merasa yakin dan bersedia: tujuh strategi penutupan penjualan yang kuat ini akan membantu anda melonjak dari penjualan yang berpotensi kearah yang lebih berjaya.

Untuk melakukan penutupan jualan memerlukan tindak balas yang cepat terhadap prospek. Apabila prospek sudah mula menanyakan soalan berkaitan dengan produk yang dijual, anda haruslah membalas dengan pantas agar prospek tidak menunggu lama untuk anda balas. Selain itu, perkhidmatan yang kita berikan juga haruslah bagus dan menepati piawaian pelanggan. Sebagai seorang penjual, anda haruslah memiliki daya penarik yang kuat untuk menarik minat pelanggan anda untuk membeli produk anda.

Dalam pada masa yang sama semasa anda melakukan penutupan jualan ini. Anda haruslah juga melakukan “follow up”. “Follow up” ini biasanya dilakukan setelah anda gagal melakukan penutupan jualan. Cara ini juga biasanya dilakukan mengikut cara syarikat masing-masing. Ada yang buat 3 hari berturut-turut, 7 hari berturut, seminggu sekali dan macam-macam lagi. “Follow up” mampu juga untuk menarik minat pelanggan untuk membeli produk kita. Pelanggan akan merasakan sesuatu kerugian jika tidak mendapatkan produk anda itu. Oleh sebab itu, cara ini adalah cara yang kedua setelah kegagalan membuat penutupan jualan.

1. Ringkasan Tutup

Taktik penutup ringkasan adalah salah satu strategi penutupan jualan yang paling kuat. Ini membolehkan anda mengulangi minat pelanggan untuk membeli, dengan tujuan untuk menekankan kembali nilai dan faedah. Dengan meringkaskan faedah yang telah dibincangkan sebelumnya menjadi satu pernyataan yang menarik, anda membenarkan prospek untuk menggambarkan nilai sebenar perjanjian tersebut.

2. Sekarang atau Tidak Pernah

Ada masa dan tempat untuk taktik menjual yang agresif, tetapi strategi “sekarang atau tidak pernah” adalah teknik yang popular kerana boleh menjadi sangat efektif. Dalam strategi penutupan “sekarang atau tidak pernah” profesional penjualan membuat tawaran dengan keuntungan istimewa yang menambah daya tarik dan urgensi penjualan. Potongan istimewa atau menerangkan bagaimana tawaran tidak bertahan lama dapat membantu seseorang membuat keputusan akhir.

3. Bersoal jawab

Sebagai profesional penutupan jualan, anda tahu bagaimana menjawab soalan pelanggan dan bagaimana memberi maklumat dengan cara yang akan memberi maklumat dan mendidik. Semasa menjawab soalan pelanggan, strategi penutupan yang berkesan adalah mengajukan soalan sebagai respons. Sekiranya pelanggan bertanya, “Apakah ini berwarna biru?” jawab dengan soalan lain seperti, “Adakah anda mahu dengan warna biru?” Dengan berbuat demikian, anda dapat mengukur minat pelanggan dan memahami nilai-nilainya.

4. Tawarkan Pendapat Anda

Sepanjang kerjaya penjualan anda, anda akan menghadapi banyak cabaran di sepanjang jalan. Ketika anda berada di tahap akhir penjualan, satu cabaran yang mungkin anda hadapi adalah menyampaikan kepada pelanggan anda nilai produk atau perkhidmatan anda. Dengan memberikan pendapat peribadi anda, anda menyampaikan kepercayaan dan melembutkan balasan jika pelanggan anda keberatan.

5. Meminta Bantahan

Sukar untuk memulakan dialog yang baik sekiranya pelanggan anda tidak memberitahu anda semuanya. Sekiranya anda yakin bahawa produk atau perkhidmatan anda adalah penyelesaian yang tepat untuk keperluan pelanggan anda, tetapi masih tidak dapat membuat penjualan akhir itu, maka tanyakan secara spesifik apa masalah yang dia sedang hadapi yang akan memungkinkan pelanggan mengemukakan sebarang masalah terakhir tanpa memberikan konkrit “tidak.”

6. Sesuatu penambahan

Menawarkan insentif tambahan untuk menjadikan penjualan lebih menarik adalah cara yang kuat untuk menutup penjualan. Dengan berbuat demikian, anda menambah desakan dan motivasi untuk penjualan. Seperti semua strategi penutupan, anda ingin mempertimbangkan keperibadian anda sendiri dan keperibadian pelanggan anda untuk mengukur sama ada cara ini akan muncul dengan sungguh-sungguh.

7. Kebaikan dan Kekurangan

Membuat senarai kebaikan dan keburukan berfungsi dengan baik dengan keperibadian analitis. Melalui positif dan negatif dengan penekanan pada positif membolehkan anda melalui proses membuat keputusan dengan pelanggan anda dan membimbing mereka untuk membuat keputusan terbaik.

Dikreditkan oleh https://www.salesforcesearch.com/blog/7-powerful-closing-strategies-in-sales/

Untuk mendapatkan info yang menarik berkaitan perniagaan, anda boleh klik di sini

close

Leave a Reply

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best, Free Powerpoint Template worth $300.. Get Here!

More To Explore

Bisnes

10 KELEBIHAN KERJA DARIPADA RUMAH

Kerja daripada rumah adalah seseorang perlu kerja daripada rumah tanpa perlu datang ke syarikat. Ini kerana COvid 19 yang melanda dan merebak ke seluruh dunia dalam masa yang singkat. Terdapat

Artikel

Apakah Perniagaan Untuk Perkhidmatan Paling Tinggi?

Sebilangan besar pekerja bebas dan kontraktor bebas di dunia profesional mencari nafkah dengan menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan korporat mereka. Sebilangan perkhidmatan ini telah ada hampir selama-lamanya, sementara yang lain baru

Sponsored

Case study Setup Messenger Ads dengan Chatbot Mudah

chatbot
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top