5 Cara Bina Website Untuk Permulaan

10 Tips Marketing Terbaik

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Pada tahun 2018, 91% peniaga kecil bercadang untuk memperbaharui website mereka. Disini terdapat 5 cara bagaimana untuk meningkatkan pengalaman pengguna dan meningkatkan penglibatan (boost engagement).

Website anda perlu jelas dengan apa yang anda lakukan, bagaimana anda melakukannya dan siapa yang akan mengunakannya. Sekiranya pengguna tidak tahu apa yang website ingin sampaikan dalam beberapa saat, sudah tiba masanya untuk mengubah reka bentuk website anda.

1. Merancang Website anda

Mulakan strategi website anda dengan tujuan akhir.

Pastikan anda menangani masalah keraguan pembeli yang betul dengan bertanya:

  • Apakah kandungan yang paling tepat untuk memberitahu keputusan pembelian?
  • Apakah benda paling memikat dalam website anda?
  • Tawaran apakan yang memberikan banyak keuntungan kepada pembeli?
  • Halaman apa yang pengguna akan lihat?

Laman web anda seperti perbualan. Bertujuan untuk menjawab soalan pelanggan anda yang akan ditanyakan, lebih baik mereka mendapatkan jawapan sebelum mereka berfikir untuk bertanya. Ia akan menjadikan sebuah website mesra pelanggan dan membawa hasil sehingga pelanggan membeli daripada website tersebut.

2. Menggunakan (CTA)

Call-to-action ialah elemen yang terdapat pada website untuk menggalakkan pengguna untuk pergi ke langkah seterusnya. Seperti, butang ‘buy now’ menggalakkan penguna untuk membeli produk daripada website. Untuk memastikan CTA anda berfungsi. “Pertama, pengunjung harus dapat melihatnya tanpa usaha. Kedua, pengunjung mesti segera mengetahui apa yang mereka lakukan. “Kejelasan pasti penting – tetapi begitu juga kontennya. Elemen laman web teratas (TOFU) – elemen yang menarik bagi pengunjung pertama atau baru – mesti diselaraskan dengan ajakan bertindak TOFU, dan sebaliknya.Katakan prospek menyelesaikan entri blog pengenalan dan mencari CTA untuk “Mulakan percubaan percuma.” Jelas sekali, prospek baru tidak bersedia untuk percubaan dan tidak akan menukar.

Walau bagaimanapun, tawaran webinar, video, atau ebook percuma boleh menjadi sangat berkesan pada tahap ini. Menggabungkan sumber dengan pertanyaan oleh pembaca akan meletakkan anda sebagai pihak berkuasa yang dipercayai. Kepercayaan ini kemudiannya dapat diterjemahkan menjadi penjualan. Sebagai contoh, laman web CTA dari ini mengundang pelawat untuk “Terokai Platform Tidak Melambung”.

3. Memilih gambar menarik

Ye, gambar biasa adalah percuma dan cantik Tetapi, gambar ini akan mudah dikenali dan tidak akan diendahkan oleh pengguna.Gunakan gambar asli yang boleh memberi kepercayaan untuk perniagaan anda. Gambar produk bersama syarikat anda sangat sesuai digunakan. Faktanya, orang suka melihat orang lain – terutama wajah mereka. Mana-mana halaman dengan wajah serta-merta menjadi lebih peribadi dan lebih kemanusiaan.

Contoh reka bentuk orang. Untuk gambar, pilih keaslian gambar. Walau bagaimanapun, jika anda mesti menggunakan gambar stok, berikut adalah panduan untuk mencapai realisme maksimum.

4.Website mudah difahami

Laman web yang hebat memudahkan pengunjung mencari apa yang mereka mahukan. Sekiranya navigasi laman web anda mengelirukan, orang akan bangkit untuk mencari UX yang lebih baik. Inilah sebabnya mengapa 16% perniagaan kecil yang dicari merancang untuk melabur dalam pengalaman pengguna laman web pada tahun 2018. Navigasi laman web merupakan pelaburan yang hebat kerana meningkatkan penglibatan, mempromosikan penukaran, dan mengurangkan kadar pertanyaan. Label generik adalah peluang yang terlepas untuk menyampaikan manfaat laman web anda. Contoh di bawah menggambarkan bar navigasi bermaklumat. Tajuk unik seperti ini membantu meningkatkan UX, tetapi juga meningkatkan kedudukan carian anda.

Berikut adalah beberapa kaedah lain untuk meningkatkan keseluruhan navigasi laman web anda:

Pautkan logo anda ke laman utama: Pengunjung suka menggunakan logo untuk kembali ke halaman utama. Tambahkan footer halaman: Footer adalah perkara terakhir yang dilihat di mana-mana halaman. Gunakan untuk mengarahkan pengguna ke semua pautan yang relevan, termasuk versi menu yang dipendekkan, syarat penggunaan, ikon sosial, dan lokasi laman web lain yang relevan. Gunakan pautan dalam halaman: Sekiranya halaman anda panjang dan memerlukan banyak huraian, teks pautan dapat meningkatkan kegunaan dan kemampuan navigasi halaman. Pada asasnya, pautan ini membolehkan pengguna berpindah-pindah halaman.. Contohnya, laman web Badan Perlindungan Alam Sekitar menggunakan pautan dalam halaman untuk mengarahkan pembaca melalui laporan yang panjang lebar.

5.Reka bentuk dengan hierarki visual

Sebuah laman web hanya mempunyai beberapa saat untuk menarik perhatian pengunjung. Hierarki visual adalah yang membolehkan anda segera memusatkan perhatian seseorang ke bidang penting di laman web anda. Elemen visual seperti ukuran, warna, kontras, dan ruang putih semuanya harus dipertimbangkan. Keistimewaan komponen ini akan menentukan susunan yang dilihat oleh mata. Unsur-unsur ini dapat dilapisi untuk menambahkan kesannya. Dalam contoh berikut, penggunaan penyekat warna, teks besar, dan ruang kosong mencipta laman utama yang berani, menarik dan mudah diakses. Contoh hierarki visual Kontras tebal warna kuning dan hitam menggerakkan pembaca antara bahagian dan membantu meningkatkan kebolehbacaan. Hierarki visual menonjolkan elemen halaman utama, menghasilkan UX yang menarik dan bermanfaat.

Baca artikel yang berkaitan : Tips Buat Artikel Di Website

Nak belajar bina website sendiri: klik sini

close

Leave a Reply

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best, Free Powerpoint Template worth $300.. Get Here!

More To Explore

website ecommerce - lernify
Artikel

9 Perkara Penting Untuk Website Ecommerce Yang Bagus

Nak buat website ecommerce? Ada banyak platform, ada yang berbayar, ada percuma dgn fungsi terhad, ada yang free terus.. tapi kena pasang kat hosting sendiri.. Boleh survey, ..bigcartel..shopify..easystore..bigcommerce..shoppegram Cuma, Shopeegram

Sponsored

Case study Setup Messenger Ads dengan Chatbot Mudah

chatbot
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top