5 Petua Meningkatkan Kelajuan Website

5 Petua Meningkatkan Kelajuan Website

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

1. Kualiti server

Server yang buruk menjadikan website memerlukan masa yang lama untuk dimuatkan. Oleh itu, adalah mustahak untuk mendapatkan server yang baik agar proses ini berjalan dengan laju. Proses komunikasi pengguna dengan pelayan adalah rumit: sejak pelanggan bertanyakan pertanyaan dari browser sehingga jawapan diperoleh dari server. Semakin baik server, semakin pendek jangka masa ini. Setelah ruang sementara ini berlalu, pelanggan akan menerima balasan dari server dengan maklumat yang mempunyai kaitan. Proses ini diulang untuk setiap elemen yang harus dimuat, walaupun masa menunggu lebih lama dalam komunikasi pertama daripada yang berikut.

Secara amnya, website anda akan dihoskan di server yang biasanya dikongsi oleh pengguna lain yang menjadikannya lebih perlahan. Walaupun server persendirian lebih cepat, mereka juga jauh lebih mahal. Pilihan yang baik adalah VPS – Private Virtual Server – di mana pengurusan sumber pelayan fizikal dilakukan seolah-olah mempunyai beberapa server di dalamnya. Sebaiknya jika anda ingin meletakkan website di negara tertentu, server yang dipilih harus berada di negara tersebut untuk memudahkan waktu menunggu sesingkat mungkin.

2. Memampatkan website

Apabila fail dimampatkan sebagai fail zip di komputer, ukuran fail ini dikurangkan, dan perkara yang sama berlaku dengan Gzip yang berfungsi pada data yang terdapat di website. Sekiranya anda memasang Gzip, fail website akan dimampatkan secara automatik sebagai fail Gzip, menjimatkan lebar jalur anda dan mempercepat pemuatan halaman. Apabila pengguna mengakses website, penyemak imbas juga menyahmampatkan data secara automatik, dan kandungannya dipaparkan.

Pemasangan Gzip adalah mudah, dan peningkatan kelajuan sangat ketara. Gzip boleh dipasang secara manual melalui fail yang terletak di direktori root pelayan anda. Juga, beberapa pemalam menambah Gzip dengan satu klik.

3. Mengoptimumkan gambar

Semasa merancang website, anda mesti menunjukkan dimensi gambar ke browser. Jika tidak, halaman akan”membina terlebih dahulu dengan teks dan kemudian mula memuatkan gambar. Apabila dimensi gambar ditentukan, browser mengetahui ukurannya terlebih dahulu dan menggunakan maklumat untuk membentuk halaman tanpa perlu menyusunnya semula. Juga, gambar menempati sebahagian besar lebar jalur di website. Oleh itu, adalah penting untuk mengoptimumkan dan memampatkannya. Nampaknya jelas tetapi di kebanyakan website data ini diabaikan, dan itu adalah asas untuk mencapai kelajuan pemuatan web yang mencukupi. Terdapat banyak alat untuk mengoptimumkan gambar. Yang paling terkenal adalah Photoshop walaupun salah satu daripadanya akan sah untuk mengurangkan ukuran dan berat gambar anda. Aspek lain yang perlu diingat adalah bahawa anda harus mengelakkan menyertakan gambar yang tidak semestinya diperlukan. Dengan cara ini, anda akan dapat mengekalkan website di bawah 400 Kb supaya tidak terlalu berat. Mengenai format, biasanya disarankan untuk menyimpan gambar dalam format JPG kerana sizenya sedikit lebih sedikit tetapi akan terus mengekalkan kualiti yang baik.

4. Berhati-hati dengan plugin WordPress

Amalan lain yang baik untuk meningkatkan kelajuan memuatkan website adalah mengenal pasti plugin WordPress yang mempengaruhi prestasi dan melambatkan masa pemuatan halaman. Semakin banyak plugin yang anda ada, semakin perlahan kelajuannya. Juga, ingat bahawa kebanyakan plugin yang menambah ukuran adalah plugin sosial di mana kandungan dikongsi. Setiap website berbeza, dan setiap plugin boleh mempengaruhi anda secara berbeza. Atas sebab ini, yang paling senang adalah mencuba pelbagai plugin dan melihat mana yang paling sesuai dengan halaman anda.

Namun, salah satu kelebihan WordPress adalah terdapat plugin untuk hampir semua keperluan. Semasa mengoptimumkan kelajuan pemuatan website, anda harus menggunakan plugin berikut: P3 (Plugin Performance Profiler), atau plugin diagnostik lain yang menganalisis website anda dan menunjukkan kepada anda kesan plugin yang dipasang pada masa memuat halaman. WP Super Cache atau plugin cache lain yang meningkatkan kelajuan pemuatan ketika menghasilkan fail Html statik.

5. Elakkan kesalahan sintaksis dan pautan rosak

Perkara terakhir ini adalah asas. Selain mengesahkan bahawa tidak ada kesalahan sintaksis dalam kod web, penting juga agar tidak ada pautan yang rosak atau tag SRC yang rosak. Kesalahan ini akan menyebabkan banyak permintaan ke server, sehingga meningkatkan waktu tunggu dan penggunaan pemindahan data yang berlebihan.

Oleh itu, anda mesti mengekalkan sintaks yang betul dan mengelakkan pautan yang rosak, kerana selain itu pengguna anda akan menghargainya, ia juga akan membantu meningkatkan kelajuan memuatkan halaman web anda.

Baca artikel ini : 7 cara lajukan website wordpress

close

Leave a Reply

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best, Free Powerpoint Template worth $300.. Get Here!

More To Explore

10 Jenis Perniagaan Makanan Yang Laris
Artikel

10 jenis Perniagaan makanan yang laris

Pening memikirkan jenis perniagaan yang sesuai untuk anda? Jom kita lihat 10 jenis perniagaan makanan yang laris. 1. Perniagaan Buah Potong Buah-buahan potong ini memang digilai orang ramai terutamanya ketika

branding
Artikel

Produk Branding,Tradisional atau Digital?

Ramai usahawan yang fikir produk mereka akan terus berjaya jika buat pengiklanan di TV. Sebelum memilih laluan pemasaran ini, adalah lebih baik buat kira-kira dahulu adakah ia berbaloi dan masih

Sponsored

Case study Setup Messenger Ads dengan Chatbot Mudah

chatbot
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top