6 Sebab Mengapa Menjadi Usahawan

6 Sebab Mengapa Menjadi Usahawan

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Terdapat banyak sebab mengapa individu memilih untuk menjadi usahawan berbanding dengan cara yang lebih tradisional untuk menjadi pekerja. Hanya anda yang dapat menentukan kehidupan yang sesuai untuk anda, tetapi dengan ketidakpastian keusahawanan juga terdapat kebebasan dan kebertanggungjawaban yang luar biasa.

Berikut adalah enam sebab mengapa mereka menjadi usahawan:

1. Kreativiti mereka tidak sesuai dengan persekitaran syarikat.

Anda mungkin merasa tidak sesuai. Kadang-kadang itu boleh membuat anda kecewa, tetapi jika anda belajar untuk tidak mengikut budaya korporat seperti yang dilakukan oleh rakan dan keluarga anda, anda dapat menemui sesuatu yang indah.

Steve Jobs mungkin menyimpulkan idea ini dengan paling baik ketika dia berkata: “Ketika anda dewasa, anda cenderung diberitahu bahawa dunia adalah seperti itu … Kehidupan dapat menjadi lebih luas setelah anda menemui satu fakta sederhana: Segala sesuatu di sekitar anda bahawa anda kehidupan panggilan dibuat oleh orang-orang yang tidak lebih pintar daripada anda. Dan anda boleh mengubahnya, anda boleh mempengaruhinya … Setelah anda mempelajarinya, anda tidak akan pernah sama lagi. ”

Kreativiti anda mungkin tidak boleh dipotong kerana had kehidupan korporat.

2. Mereka mahukan gaya hidup yang tidak terikat pada sembilan hingga lima.

Terdapat banyak gembar-gembur mengenai gaya hidup yang fleksibel tetapi kebenaran dalam keusahawanan adalah bahawa anda akan bekerja sangat keras dan sangat lama, jadi jangan memilih cara hidup ini jika anda menganggapnya jalan pintas. Walaupun begitu, anda akan bekerja keras, tetapi terdapat lebih banyak fleksibiliti terhadap gaya hidup keusahawanan daripada masa percutian sembilan hingga lima dan dua minggu tradisional yang dibenarkan oleh kehidupan korporat.

Seperti pepatah lama, keusahawanan menjalani beberapa tahun hidup anda seperti yang tidak akan dilakukan oleh kebanyakan orang sehingga anda dapat menghabiskan sisa hidup anda seperti yang tidak dapat dilakukan oleh kebanyakan orang. Ia adalah kerja keras tetapi dengan usaha itu datanglah kemampuan untuk membentuk kehidupan anda sesuai keinginan anda.

3. Mereka minat belajar.

Pembelajaran tidak boleh berhenti. Ramai orang menyamakan usia, status atau pencapaian tertentu dengan akhir pendidikan mereka, tetapi belajar adalah hidup. Usahawan tidak pernah puas dengan pengetahuan yang mereka ada – mereka selalu mencari lebih banyak. Sekiranya anda mengetahui bahawa pembelajaran menarik minat anda, dari pendidikan formal hingga penemuan di tempat kerja, dan bahawa anda tidak dapat mengetahui cukup banyak tentang perkara-perkara yang menggembirakan anda, maka anda telah mengenal pasti salah satu sebab sebenar individu didorong untuk menjadi usahawan.

Seperti yang dikatakan oleh usahawan mega yang berjaya, Michael Gerber: “Pengusaha di dalam diri kita melihat peluang di mana sahaja kita melihat, tetapi banyak orang hanya melihat masalah di mana sahaja mereka melihat. Usahawan dalam diri kita lebih mementingkan membeza-bezakan peluang daripada dia dengan gagal melihat peluang. “

4. Idea mereka tidak konvensional.

Keusahawanan memerlukan imaginasi dan mungkin juga sedikit kegilaan. Usahawan adalah orang yang mengubah dunia. Mereka melihat dunia seperti yang mereka mahukan, bukan bagaimana keadaannya. Dari idea genius yang mendorong Wright Brothers membuat mesin terbang ke kegilaan yang mendorong Steve Jobs dan Bill Gates untuk mengembangkan komputer peribadi, pengusaha mengejar idea yang orang lain anggap gila.

Albert Einstein berkata, “Logik akan membawa anda dari A ke B. Imaginasi akan membawa anda ke mana-mana.”

Image

Usahawan secara intrinsik memahami bahawa logik adalah terhad tetapi idea yang tidak konvensional dapat mengubah sesuatu.

5. Mereka mahu melakukan sesuatu.

Pengusaha Guy Kawasaki berkata, “Alasan terbaik untuk memulakan organisasi adalah memberi makna – untuk membuat produk atau perkhidmatan untuk menjadikan dunia tempat yang lebih baik.” Penerokaan makna dan melakukan pekerjaan yang mengubah dunia adalah sesuatu yang mendorong setiap usahawan. Sekiranya anda mendapati diri anda tidak berpuas hati dengan kehidupan yang membuat anda terpinggir atau latar belakang, keusahawanan mungkin merupakan jalan yang tepat untuk anda. Usahawan belajar dengan melakukan dan meneroka dengan penuh selera. Sekiranya status quo terlalu mudah untuk anda, anda memahami salah satu sebab sebenar orang memilih keusahawanan.

6. Mereka mahu mengubah dunia.

Usahawan tidak hanya mahu mengubah hidup mereka – mereka mahu mengubah dunia.

Mark Twain menjelaskan daya tarikan keusahawanan paling baik ketika dia menulis, “Dua puluh tahun dari sekarang, anda akan lebih kecewa dengan perkara yang tidak anda lakukan daripada yang anda lakukan. Oleh itu, buang garis bawah. Berlayar jauh dari pelabuhan yang selamat. Tangkap angin perdagangan di layar anda. Meneroka. Impian. Cari. “

Artikel ini dikreditkan kepada entrepreneur.com.

Baca juga:

close

Leave a Reply

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best, Free Powerpoint Template worth $300.. Get Here!

More To Explore

Tips Menarik

5 Tips Kurangkan Risiko Transaksi Online.

Telefon memang pintar, tapi pintarkah anda? Jika dulu telefon hanya digunakan untuk berhubung, kini segala kerja dari urusan peribadi sehingga bisnes menggunakan system yang lebih mudah di telefon pintar. Termasuklah

Sponsored

Case study Setup Messenger Ads dengan Chatbot Mudah

chatbot
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll to Top